Oživ svoj tréning kopcami

Nov 16, 2018

Možno si myslíte, že preháňam. Ak však patríte medzi bežcov, tak určite poznáte ten pocit zadosťučinenia a poctivo odvedenej práce po náročnom tréningu. Ak hľadáte niečo nové do svojho tréningového plánu alebo máte pocit, že sa nezlepšujete, odporúčam zaradiť beh do kopca. Rovnako, ak plánujete štartovať na niektorom z prekážkových terénnych behov, tréning kopcov by mala byť byť vaša povinnosť. Pomôže vám to lepšie sa na pretek pripraviť a vaše dojmy z neho budú vďaka tomu tiež príjemnejšie.

Beh do kopca môže mať vlastne dve formy. Buď pobežíme dlhšie do miernejšieho kopca alebo kratšie do strmšieho. Každý z týchto tréningov má iný efekt.

Dlhšie a miernejšie kopce

Dlhším kopcom nemyslím kopec, ktorý má 400 metrov. Skôr myslím mierne stúpania, ktoré majú viac ako 1 kilometer. Zo začiatku možno nebudete ani cítiť zmenu. Skúste sa však zamerať na to, aby ste počas celého stúpania držali rovnaké tempo. Verím, že ku koncu sa očakávaný pocit určite dostaví. Efektom takéhoto behu do kopca je zlepšenie vytrvalosti a činnosti pľúc a srdca.

Krátke a prudké kopce

Druhá alternatíva. Samozrejme, každý behá rád niečo iné. V tomto prípade ide o kopce, ktoré majú tak do 500 metrov. Čo im chýba na dĺžke, to ľahko dobehnú na sklone a náročnosti celkového výbehu. Aby sa pri týchto kopcoch dostavil požadovaný efekt rýchlešie, odporúčam výbeh opakovať niekoľkokrát za sebou. Efektom behu do kratších a strmších kopcov je posilnenie šliach a svalov na nohách. Určite vám to však pomôže celkovo sa posunúť vo vašej výkonnosti niekde inde.

Ešte menšia drobnosť na záver. Ak si trúfate, že na to máte, tak odporúčam vyskúšať niekedy v tréningu aj dlhé a strmé kopce. Ja jeden taký behávam celkom pravidelne. Vedie popod lanovku, ktorá ide z Partizánskej lúky hore na Kolibu. Len pre predstavu pripájam foto. Verte mi, dvakrát za sebou to vybehnete a keď potom pobežíte po rovine, budete mať pocit, že lietate.